Verdens største Smart City Big Data live lab

Session

Big Data på Roskilde Festival

Resume

Roskilde Festival er blandt de største festivaler i Europa og rangerer som verdens 4.  bedste festival. Men festivalen rummer også et af verdens største Smart City Big Data live labs, hvor forskere har mulighed for at teste og afprøve modeller, metoder og idéer, samt at blive udfordret og overrasket.

Det er her, vi arbejder med inspiration og udvikling af nye bæredygtige forretningsmodeller gennem anvendelse af Big Data. Og det er virkelig Big Data. I den værste myldretid har vi haft 1 Gb pr. sekund data, der rullede ind på vores cloud servere.

En vigtig læring af arbejdet med Big Data på festivalen kan udtrykkes gennem vores Big Data dogme: "BIG DATA skaber gensidig værdi for borgere / kunder og samfund / virksomheder".

Vi tror på, at hvis man ikke kan skabe værdi ved anvendelse af data i forhold til borgere / kunder, er der ingen, der vil dele og give data. Derfor er det rigtige tankesæt(mindset) vigtigt hos de organisationer, der arbejder med data. Hvis ikke, så bliver Big Data hurtigt til en investering uden et positivt afkast.

Målgruppe

Alle, der har lyst til at høre om, hvordan Roskilde Festival kan danne grundlag for inspiration til og udvikling af nye bæredygtige forretningsmodeller, der kan anvendes i det ”rigtige” samfund, byer og virksomheder.  Det er inspiration til digital transformation, Smarter Cities og disruption.

Abstract

Roskilde Festival er blandt de største festivaler i Europa og rangerer som verdens 4. bedste festival. Men festivalen rummer også et af verdens største Smart City Big Data live labs, hvor forskere har mulighed for at teste og afprøve modeller, metoder og ideer, samt at blive udfordret og overrasket. Det er her, vi arbejder med inspiration og udvikling af nye bæredygtige forretningsmodeller gennem anvendelse af Big Data. Og det er virkelig Big Data. I den værste myldretid har vi haft 1 Gb pr. sekund data, der rullede ind på vores cloud servere.

Der sidder 45 personer i CBS Big Data lab før, under og efter festivalen. Vi leverer dashboards i realtid baseret på 15 forskellige datakilder. Det er lige fra GPS-data fra Roskilde App´en til vejret. Vi tager temperaturen på Roskilde Festival via sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter. Vi monitorerer, hvordan de 180 bands opleves af gæsterne, og sammenligner fx Roskilde Festival med andre festivaler.

Vi forudsiger hvor mange deltagere, der kommer til koncerterne, og kan hjælpe fx Meyers med at forudsige salget af den berømte økologiske flæskestegsandwich. Vi ser på, hvordan vejret kan påvirke aktiviteterne. Vi kan også hjælpe Coffee Cows mobile salgsenheder til at være de rigtige steder i forhold, hvor gæsterne er på pladsen.

Samler vi alle vore data og ser igennem disse, kan de fx anvendes til design af den optimale indretning af festivalpladsen i forhold til sikkerhed, service og salg. Disse øvelser og læringen kan anvendes i forhold til sikkerhed, service og salg i den virkelige verden i byer, ved sports- og kulturbegivenheder, i storcentre, i bygninger mv. Vi plejer at sige: ”Vi skal vide, hvor kunden er nu, hvis vi skal kunne forudsige, hvor kunden er i fremtiden, om så der går et kvarter eller en time".

En vigtig læring af arbejdet med Big Data på festivalen kan udtrykkes gennem vores Big Data dogme: "BIG DATA skaber gensidig værdi for borgere / kunder og samfund / virksomheder".

Vi tror på, at hvis man ikke kan skabe værdi ved anvendelse af data i forhold til borgere / kunder, er der ingen, der vil dele og give data. Derfor er det rigtige tankesæt(mindset) vigtigt hos de organisationer, der arbejder med data. Hvis ikke, så bliver Big Data hurtigt til en investering uden et positivt afkast.

 

Verdens største Smart City Big Data live lab
Per Østergaard Jacobsen
CBS