Roskilde Festival – Holdninger, værdier og udfordringer

Session

Big Data på Roskilde Festival

Resume

Roskilde Festival er den største nordeuropæiske kultur- og musikfestival og har eksisteret siden 1971. Foreningen Roskilde Festival, der arrangerer Roskilde Festival, er 100 % non-profit og har siden 1972 doneret over 279 mio. kr. til almennyttige formål.

På Roskilde Festival tror vi på, at musik og kunst kan forandre verden. Vi tror på, at en festival kan udløse og forstærke en bevægelse af unge, der vil andet og mere end sig selv og sine nærmeste. Vi tror på, at forandring for fællesskabet sker i fællesskab. Og vi har en ambition om at være med til at skabe den forandring.

Og en stor forandring – mere fysisk set – skal der til, når de grønne græsarealer syd for Roskilde skal omdannes til en pulserende storby med alle faciliteter til et nogenlunde komfortabelt liv i en uge i starten af juli. Få et indblik i processen.

Målgruppe

Præsentationen retter sig mod alle, der har lyst til at høre om Roskilde Festivals grundlag og de udfordringer, der ligger i at bygge Danmarks 4. største by på 14 dage. Teknik og dataindsamling behandles i de øvrige præsentationer i dette spor.

Abstract

Roskilde Festival er den største nordeuropæiske kultur- og musikfestival. Festivalen har eksisteret siden 1971. Foreningen Roskilde Festival, der arrangerer Roskilde Festival, er 100 % non-profit og har siden 1972 doneret over 279 mio. kr. til almennyttige formål.

På Roskilde Festival tror vi på, at musik og kunst kan forandre verden. Vi tror på, at en festival kan udløse og forstærke en bevægelse af unge, der vil andet og mere end sig selv og sine nærmeste. Vi tror på, at forandring for fællesskabet sker i fællesskab. Og vi har en ambition om at være med til at skabe den forandring.

Og en stor forandring – mere fysisk set – skal der til, når de grønne græsarealer syd for Roskilde skal omdannes til en pulserende storby med alle faciliteter til et nogenlunde komfortabelt liv i en uge i starten af juli. Få et indblik i processen.

Roskilde Festival bliver skabt næsten udelukkende ved hjælp af frivillig arbejdskraft. Ca. 1000 ildsjæle tager umiddelbart efter lukningen af årets festival fat på den fysiske planlægning af næste års begivenhed.

Mens der værnes om de grundlæggende værdier om bæredygtighed, økologi og fællesskab, startes en planlægningsproces, der udfordrer alle de eksisterende elementer og søger nye og bedre løsninger. Et vigtigt arbejdsredskab i denne planlægning er det kortmateriale, der løbende udarbejdes og til sidst danner det komplette billede af årets festival.

Hør på præsentationen om de mange forskellige teams, der arbejder sammen om at skabe Roskilde Festival. Elektrikerne, der skal skaffe og fordele strøm til hele området, handelsteams, der skal sikre et varieret udvalg til salg fra boder, der skal bygges af en række forskellige håndværkerteams. Sikkerhedsteams skal sikre flugtveje og plads ved scener og kunst-installationer og IT-teams skal etablere stabile netværksforbindelser til blandt andet kasseaapparaterne. Og alle disse ting skal repræsenteres i kortene og være tilgængelige for alle relevante parter.

Med planlægningen på plads kan pladsen etableres og festen kan begynde. De 130.000 deltagere indtager pladsen og kan nyde godt af den grundige planlægning – og når vi et par uger efter festivalen modtager årets ortofoto, er det en fornøjelse at lægge det ned som baggrund på kortet og se, at alle elementer er placeret præcist, hvor det var planlagt. Og så starter det forfra igen.

Roskilde Festival – Holdninger, værdier og udfordringer
Steen Bechmann Henningsen
Roskilde Festival